Teknomagi – Udstillingstanker IX

10. March , 2014
By

Som forberedelse til arbejdet med udstillingerne til det nye M/S Museet for Søfart, der åbnede i Helsingør i oktober 2013, var jeg sammen med kolleger fra det gamle Handels- og Søfartsmuseet på studieture. Denne artikelserie rummer nogle af de overvejelser, som jeg gjorde mig dengang i 2008, og som kom til at indgå i forarbejdet til de nye udstillinger.

Den forrige artikel var Udstillingen som et “andet sted”.

Engang kunne en museumsgæst forundres over en stor skærm eller en computer, måske endda med berøringsfølsom skærm. I dag rummer et almindeligt hjem en stor mængde elektronik som fladskærme og computere. Derfor skal der andet til at imponere.

På det nybyggede naturhistoriske museum Naturama i Svendborg bruges velkendt teknologi på nye måder. I det store centrale udstillingsrum skifter lyset efter en døgncyklus, og undervejs opstår der pludseligt små scenerier på væggene. Pludselig flyver en fugl forbi på væggen eller en bæver gnaver i et træ, der vælter omkuld. Alt sammen skabt med noget så simpelt som en projektor i et drejeligt ophæng, men alligevel giver det fornemmelsen af magi i udstillingen. Man kunne kalde fremgangsmåden for teknomagi.

Ved brug af teknomagi er det vigtigt at teknologien bruges ”usynligt”, så den ikke blot føles som kedeligt maskineri i aktion. Et godt eksempel er dørene mellem vognene i Kystbanens tog. Her skal man ikke bruge et gammeldags håndtag eller trykke på en knap for at åbne dørene. I stedet gør man blot en håndbevægelse i luften foran døren og som ved en tryllekunst åbner døren af sig selv.

Et af de mest overbevisende eksempler på teknomagi findes på Odsherreds Kulturhistoriske Museums udstilling Solens Land. Her ser man en sten med helleristninger fra oldtiden, og tæt ved ligger en lignende sten uden tegn på.

Med mellemrum begynder lys at funkle på stenen; lys der efterhånden samler sig til figurer, skibe og himmellegemer i stil med hvad man ser på den ægte oldtidssten. Her bevæger figurerne sig imidlertid og umiddelbart kommunikeres det at tegnene symboliserer ægte levende mennesker og faktiske handlinger. Teknologien bag er så simpel som en projektor sluttet til en computer, der projicerer tegnene ned på stenen, men oplevelsen for publikum er ren magi, teknomagi.


I samme udstilling kan man ved en montre læse en kort og klar tekst om svedjebrug, som er illustreret ved aks i en montre. Umiddelbart virker det som en meget simpel opstilling, men pludselig hører man en svag knitren, hvorefter montreglasset begynder at brænde! Effekten er igen skabt ved hjælp af lys, men giver en fantastisk fornemmelse og oplevelse.

Teknomagien kan også opleves inden for kunstverdenen. På Mariko Mori-udstillingen på Aros i 2007 var der en række eksempler på udpræget teknomagi. En gruppe af seks ca. en meter høje rumvæsner stod afventende i en cirkel i udstillingen. Først når seks museumsgæster lagde sig på knæ foran rumvæsnerne og krammede dem vågnede de til live ved at deres hjerter begyndte at banke og øjnene lyste.

Igen er der tale om et forholdvis enkelt maskineri bag kulisserne, men de besøgendes interaktion med kunstværket gav dem på én gang en kunstnerisk oplevelse, men samtidig også en social oplevelse med de øvrige besøgende, som man var nødt til at samarbejde med for at opleve kunstværket.

Ved flere af udstillingens malerier kunne man på teknomagisk vis høre kunstneren hviske bemærkninger om værket i øret på en. Havde den samme tekst stået på en planche, var den nok blevet overset af mange, men med denne nye fremstillingsform søgte folk aktivt at få informationen fordi den blev præsenteret på en så fortryllende facon.

Princippet om teknomagi er i familie med begrebet om udstillingen som et “Andet sted” og kan give store, vidunderlige oplevelser, omend det kræver at publikum tør åbne sig for magien.

[På det nye M/S Museet for Søfart er princippet om teknomagi klarest brugt i handelsspillet i udstillingen Teselskabet – den første globalisering, som jeg var faglig ansvarlig for. Her køber og sælger man varer som en 1700-tals købmand gennem en læderindbundet bog fyldt med blanke sider. Når bogen lægges tilrette ved hver geografisk lokation i udstillingen, kommer bogen til lie via en projektion og fungerer som skærm, der viser ens skibs ladning og muligheder for handel.]

2 kommentarer til Teknomagi – Udstillingstanker IX

  1. […] af Benjamin Asmussens blogindlæg om teknomagi: http://historieblog.dk/2014/teknomagi-udstillingstanker-ix/ Der er brugt projektioner mange steder på museet, blandt andet her i afsnittet om havnen Del med […]

  2. […] En af Benjamin Asmussens blogindlæg om teknomagi: http://historieblog.dk/2014/teknomagi-udstillingstanker-ix/ […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *