Byens lyde – uden biler

12. December , 2011
By

Det var på Nørrebrogade jeg hørte det første gang – lyden af storbyen uden biler.

Cykelstierne var under udbygning, så gaden var næsten lukket helt for biler. Lydbilledet var markant anderledes end den sædvanlige susen fra dæk og brummen fra motorer. I stedet var der stille, så ørerne skulle vende sig til at lytte på et lavere niveau, ligesom hvis man kommer ind i et dunkelt rum, hvor øjnene skal vænne sig til mørket.

Derefter dukkede der et rigt lydbilllede op. Cykelkæder, der raslede; stemmer, der talte; mad, der sydede i shawarmabutikkerne og børn, der lo. Jeg satte farten ned for at nyde lydbilledet, men desværre varede det ikke ved. Nede af en sidegade dukkede bilerne op igen og lyden af dæk på asfalt dominerede atter alting.

I morges oplevede jeg det igen. Nørreport station er spærret for biler på grund af ombygningen og lyssignalerne er slukkede. Cyklister og fodgængere snoede sig mellem hinanden og det detaljerede lydbillede fyldt med forskellige lyde fra menneskelig aktivitet dukkede op igen.

Det fik mig til at tænke over lyd i storbyer. Når man bor mange mennesker sammen, er der mange hensyn at tage, og lydniveauet bliver naturligvis meget højere end ude på landet. I tidligere tider har byer været et særdeles støjende bekendtskab. Jernlbelagte vognhjul kombineret med hestesko på brosten må have været et øredøvende spetakel i Københavns smalle gader. Dæk af gummi må have lydt som et stort fremskridt, men til gengæld dukkede motorerne nu op i gaderne.

Idag er bilmotorer temmelig stille, men lyden af dæk, der hvisler mod asfalten er meget tydelig. Lyden dominerer storbyens uderum, og det har virket som en håbløs opgave at gøre noget ved det.

Men omlægningen af Nørrebrogade, så der tages større hensyn til de mere end 36.000 cyklister og utallige fodgængere der passerer hver dag, giver nyt håb.

Biler er praktiske redskaber, så de skal være tilgængelige til dem, der ønsker det, men i storbyerne bør strukturerne lægge op til at man nyder de sagte menneskelige lyde snarere end dæk- og motorlarm.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *